wtorek, 24 stycznia 2017

Wiewiórka - brązowa sympatyczna "spryciulka"

Spotkałam wczoraj wiewiórkę
Dostrzegłam ją wśród gałęzi drzewa
Popatrzyła na mnie uważnie
Ledwie ją ujrzałam, a ona 
już z gałęzi zbiega...                         



http://info.e-ogrody.pl/szukaj/ogrody/wiewi%C3%B3rka



Ależ ona była szybka, zwinna
Ogon jak tren panny młodej
długi, brązowy - nie biały - miała
Rude futerko, ząbki białe
Małą główkę, małe łapki
Ruchy skoczka ta "spryciulka" posiadała
Taka zwinna z niej akrobatka           
Mój wzrok zaledwie 
podążał za jej skokami
Zdjęcie:AR - Alicja Rupińska
Wyjrzała na chwilę zza gałęzi
Jakby chciała powiedzieć 
         "a ku-ku"
ale już z następnego drzewa           
Pozerkała na mnie - pozerkała
Wnet szybkim susem w dalszą
podróż się   u d a ł a
Tak to już jest z tymi wiewiórkami
Takie to już są te małe rude futerka
Cieszą je szybkie wycieczki
No i oczywiście smaczne 
                                             o r z e s z k i




Zdjęcie:AR


Wyszukałam też kilka ciekawostek o wiewiórkach: źródło: www.google.pl


  • wiewiórki nie jedzą chleba
  • nie zapadają w sen zimowy
  • wiewiórki mieszkają w dziuplach jedynie w okresie zimy (jest to doskonałe schronienie przed wiatrem i zimnem), w pozostałych porach roku zamieszkują w kulistych “domkach” zbudowanych w górnych koronach drzew z gałązek, liści i mchu; czasem wykorzystują też na swoje schronienie porzucone, stare gniazda srocze lub wronie
  • wiewiórki żyją na wolności średnio 5 lat
  • mogą być nosicielami wścieklizny
  • wiewiórki nie potrafią wisieć na ogonie głową w dół
  • zęby wiewiórek nigdy nie przestają rosnąć
  • wiewiórki zmieniają futro – najczęściej futerko jest koloru rudego o rozmaitych odcieniach w ciągu lata, bywa też brunatne lub czarne; w zimie zmienia barwę na popielate. Brzuszek jest zawsze biały i wyraźnie odróżnia się od reszty ciała